بره همتا سازی شده

پژوهشکده رویان در ایران بار دیگر از تولد حیوانی همتاسازی شده خبر داده اما اعلام کرده که این حیوان بر خلاف مورد قبلی زنده مانده و از لحاظ جسمی در حال پایدار قرار دارد.
این پژوهشکده که به جهاد دانشگاهی ایران وابسته است پیشتر اعلام کرده بود که حدود نیمه شب یازدهم مرداد (دوم اوت) گذشته بره همتا سازی شده ای در یکی از مراکزش به دنیا آمده که پس از چند دقیقه جان سپرده است.

این بار پژوهشکده رویان اعلام کرده که ساعت سه بامداد شنبه سی ام سپتامبر (هشتم مهر) در پایگاه تحقیقاتی اش در اصفهان، بره همتاسازی شده ای متولد شده که بر خلاف مورد قبلی زنده مانده و تحت مراقبتهای ویژه دامپزشکی قرار گرفته است.
تلویزیون ایران تصاویر این بره را نشان داده و خبر داده که وی در حال پایداری قرار دارد.
پژوهشکده رویان بیش از یک سال و نیم است همتاسازی آزمایشی را روی موش، گوسفند و گاو آغاز کرده و اعلام کرده که در مورد گوسفند به این موفقیت دست یافته که تعداد زیادی از گوسفندهایی که جنین همتاسازی شده به رحم آنها تلقیح شده حامله شده اند، هرچند همه آنها بجز دو موردی که تاکنون گزارش شده، جنین خود را در دو ماه و نیمگی سقط کرده اند.
خبر همتاسازی موفقیت آمیز گوسفند در ایران در حالی اعلام می شود که پیشتر، یوزپلنگ ایرانی به عنوان نخستین جانور ایرانی برای همتاسازی انتخاب شده بود.
آوریل (فروردین) سال گذشته مرکز زیست شناسی سلولی و مولکولی هند خبر داد که قصد دارد با پشتیبانی دولت ایران دست به همتاسازی یوزپلنگ ایرانی بزند تا از این طریق گونه ای از یوزپلنگ را که نزدیک به یوزپلنگ ایرانی است اما بیش از چهار دهه است نسلش در کشور هند منقرض شده است احیا کند.
این مرکز که در شهر حیدرآباد هند استقرار دارد اعلام کرد که قصد دارد گروهی از متخصصان خود را به ایران بفرستد تا با گردآوری اسپرم و نمونه هایی از بافت اندام یوزپلنگی که در یکی از باغ وحشهای ایران نگهداری می شود به همتاسازی این جانور بپردازند.
اما تاکنون هیچ خبری حاکی از همتاسازی موفقیت آمیز این جانور ایرانی مخابره نشده است.
در روش همتاسازی، جنین نه از راه آمیزش جنسی بلکه از راه کشت دادن سلولی که از بخشی از بدن یک جاندار گرفته شده، در آزمایشگاه خلق و به رحم مادر تلقیح می شود و بدین ترتیب تمامی ویژگیهای وراثتی جانداری که از بدن او گرفته شده است را به ارث می برد و عملاً همتای کامل او می گردد.
همچنین ،دکتر محمد حسین نصر اصفهانی در مورد آخرین وضعیت گوسفند شبیه سازی شده در پایگاه تحقیقاتی موسسه رویان در اصفهان گفت: در حال حاضر وضعیت شیرخوردن گوسفند شبیه سازی شده ایده آل است و برای جلوگیری از پیشامدهای احتمالی آنتی بیوتیک تراپی را شروع کردیم و هر چه زمان بگذرد می توان حیات گوسفند را قطعی تر دانست.
این متخصص جنین شناسی در مورد مشکلاتی که این گوسفند شبیه سازی شده در بدو تولد با آن روبرو شد، گفت : طول زایمان گوسفندهای طبیعی بین ۱۴۵روز تا ۱۵۰ روز است و این گوسفند حدود ۵ روز زودتر به دنیا آمد.
بنابراین نارسائی هایی داشت و به خاطر همین نارسائی ها شب اول ما را بسیار نگران کرد. البته مراقبت کامل از این گوسفند به عمل آمد. در شب اول این گوسفند با مشکلاتی همچون عدم کنترل ادرار، حرکات تیک و لرزشی و بی حالی همراه بود که اکنون همه این مشکلات رفع شده است.
دکتر نصر اصفهانی علت زنده نماندن اولین گوسفند شبیه سازی شده در این موسسه را عدم امکانات و تجربیات لازم دانست و افزود: در گوسفند اولی چون متاسفانه تجربه تیم آنچنان بالا نبود، کندگی جفت و نارسائی ریوی منجر به این شد که بعد از تولد نتواند به حیات خود ادامه دهد.
بنابراین این بار تمام تهمیدات و امکانات لازم در نظر گرفته شد.
وی ادامه داد: در انسان می توانیم حتی یک نوزاد یک کیلویی را زنده نگه داریم ولی این تجربیات را در حیوانات نداشتیم. البته در گاو به دلیل ارزش آن، سرمایه گذاری در کشور صورت گرفته است اما در گوسفند به علت اینکه سرمایه گذاری صورت نگرفته آنچنان اطلاعات کافی در دست نبوده است.
رئیس پژوهشکده رویان اصفهان در مورد تفاوت های این گوسفند شبیه سازی شده با گوسفند اول گفت: برای گوسفند دوم تکنیک هایمان را کمی تغییر دادیم، به طور مثال گوسفند اول به داخل لوله فالوپ منتقل شده بود، در صورتی که این گوسفند به مرحله بلاستوسیست انتقال داده شد و یکسری تغییرات دیگر داده شد که حتی در مقاله هایی که در سطح دنیا در این زمینه وجود دارد اشاره ای به آنها نشده بود.
همچنین به بارتاب های گسترده بدنیا آمدن و زنده ماندن این گوسفند شبیه سازی شده در رسانه های داخلی و بین المللی اشاره کرد و گفت: این نشان می دهد که اگر ما ایرانی ها خودباور باشیم می توانیم انسان های موفقی باشیم و هیچ نیازی نداریم که احساس کنیم کشور ما جهان سومی است.
چون جهان سومی مارکی است که به ما می زنند و ما باید خودباوری داشته باشیم و اعتقاد داشته باشیم که ما هم مانند کشورهای دیگر توانمندیم.
دکتر محمد حسین نصر اصفهانی در گفتگو با صداوسیما از انتخاب نام “رویانا” برای گوسفند شبیه سازی شده ایران خبر داد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *