تولید گیاهی جایگزین قند و شکر دیابتی ها مصرف کنند

پژوهشگران پارک علم و فناوری گيلان گياهی را به روش کشت بافت در کشور سازگار کردند که به دليل شيرین بودن برگهای آن جایگزین شکر و قند می شود و قند خون را تنظيم می کند.

دکتر یوسف حميداوغلی- مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر، با بيان اینکه زیستگاه اصلی گي اه استيویا در کشور پاراگوئه است، افزود: در سال ۱۳۸۳ تعدادی از ارقام گياه استيویا را به صورت گلدانی به ایران وارد کردیم. از آنجایی که ای ن گياه در شرایط معمولی بذر نمی دهد با استفاده از روش کشت بافت اقدام به تکثير آن شد.

وی با بيان اینکه این گياه در شرایط آزمایشگاهی تکثير و سپس به مزارع منتقل شد، اظهار د اشت: پس از انجام تستهای ﻻزم بر روی زمين از ميان ارقامی که مطالعه بر روی آنها صورت گرفت بهترین برای آب و هوای گيلان انتخاب و ت وليد انبوه آن آغاز شد.

جعفر اوغلی با اشاره به ویژگيهای این گياه، خاطر نشان کرد: استيویا گياه بوته ای است و حداکثر رشد آن ۸۰ تا ۸۵ سانتيمتر در شرایط آب و هوایی گيلان است. برگهای آن بسيار شيرین به گونه ای که برگهای خام آن ۲۰ تا ۳۰ برابر شيرین تر از شکر است.

مجری طرح با تاکيد بر اینکه شيرینی این گياه هرگز جذب خون نمی شود، ادامه داد: شيرینی ا ین گونه گياهی به صورتی است که جذب خون نمی شود و تنها دهان را شيرین می کند از این رو علاوه بر آنکه انرژی به فرد نمی دهد، بيماران دیابتی به راحتی می توانند از این گياه استفاده کنند.

وی به بيان مزیت های درمانی این گياه پرداخت و اضافه کرد: این گياه ضد جرم دندان و هضم کننده غذا است. همچنين خاصيت آنتی اکسيدان باﻻیی دارد. نتایج مطالعات نشان می دهد که مصرف طوﻻنی این گياه باعث تنظيم قند خون می شود.

جعفر اوغلی ادامه داد: با توجه به خواص دارویی این گياه در بسياری از کشورهای دنيا تلاش می شود که این قند را جایگزین قند غير طبيعی کنند چراکه خلاف موادی چون “آسپارتام” (شيرین کننده های شيميایی) که برای شيرین کر دن موادی چون نوشابه ها استفاده می شود، خاصيت سرطان زایی ندارد.

عضو هئيت علمی گروه علوم باغبانی دانشگاه گيلان با بيان اینکه در آسيا کشور ژاپن اولين ک شوری بود که این گياه را در صنایع غذایی و دارویی وارد کرد، گفت: پس از آن کشت استيویا در کشورهای چين، مالزی، سنگاپور، کره جنوبی ، تایوان و تایلند گسترش یافت. این گياه در امریکا، کانادا و اروپا نيز رشد می کند. استفاده از ترکيبات موجود در استویا به دليل نق ش آن در حفظ سلامتی و کنترل دیابت به طور گسترده ای در حال افزایش است و می رود که به تدریج جایگزین سوکروز (شکر معمولی) شود.

این محقق با اشاره به سازگاری این گياه در شرایط آب و هوایی استانهای گيلان و مازندران ی ادآور شد: با توجه به وجود ۶ تا ۷ ميليون بيمار دیابتی در کشور اقدام به توليد این گياه و عرضه فرآورده های آن کردیم.

وی با اشاره به فرآورده های توليد شده این گياه، اظهار داشت: علاوه بر اینکه از برگهای ت ازه این گياه می توان به عنوان ساﻻد استفاده کرد با خشک کردن آن، چای نيازی به استفاده از قند و شکر ندارد.

جعفر اوغلی توليد پودر شکر از این گياه را از دیگر موارد فرآوری نام برد و توضيح داد: ع لاوه بر آنکه می توان عصاره این گياه را استخراج کرد می توان از برگ آن پودر سفيد همانند شکر توليد کرد که این امر نياز به ایجاد مزارع بزرگ و سرمایه گذاری دارد.

وی با تاکيد بر اینکه گرمای بيش از ۳۷ درجه برای رشد این گياه مضر است، افزود: این گياه روزکوتاه است به این معنا که طول روز که از ۱۵ شهریورماه کوتاه می شود، گياه شروع به گل دادن می کند که در این صورت برگهای این گياه د یگر شيرین نسيت. از این رو در ماه هایی که روز بلند دارند مانند بهار و تابستان می توان از برگهای شيرین آن استفاده کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *