۸۰ درصد بازی های رایانه ای مفید هستند

محمد صادق افراسیابی؛ مدرس دانشگاه و معاون مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه ی خانه ی مهر شبکه ی جهانی جام جم گفت:۸۰ درصد بازی های رایانه ای مفید هستند و این بازی های فرصتهایی را برای پرورش فکری و رشد خلاقیت کودکان و نوجوانان به دنبال دارد.
به گزارش جهان، افراسیابی با اشاره به اینکه بازی های رایانه ای از سایر رسانه ها متفاوت است، خاطر نشان ساخت: در تلویزیون و سینما مخاطب موضوعات را از منظر تولید کننده فیلم و برنامه تلویزیونی دنبال می کند اما در بازی های رایانه ای مخاطب خودش را در بازی به عنوان شخصیت اول بازیهای رایانه ای احساس کرده و این موضوع در ایجاد حس همذات پنداری با شخصیت اصلی بازی نقشی اساسی دارد.

وی افزود: کودکان و نوجوانان زمانی که از بازیهای رایانه ای مفید و مرتبط با سبک زندگی اسلامی ایرانی استفاده می کنند مهارتهای لازم را برای زندگی آینده یاد می گیرند.

افراسیابی تصریح کرد: از دیگر ویژگیهای مثبت بازی های رایانه ای می توان به افزایش اعتماد به نفس، بالا رفتن قوه ادراک افراد، تقویت رابطه میان چشم و دست افراد و افزایش تمرکز افراد اشاره کرد.

معاون مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال، بازیهای آموزشی، فکری، ورزشی، اسطوره ای و استراتژیک را از جمله بازیهای مفید یاد کرد و گفت: بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده در کشورهای مختلف جهان افرادی که از بازیهای آموزشی استفاده می کنند نسبت به سایر افراد مشابه ۴۰ درصد رشد یادگیری بهتری داشته اند.

افراسیابی انتقال مفاهیم فرهنگی و اجتماعی به کودکان و نوجوانان را از دیگر فواید بازیهای رایانه ای عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: کودکانی که از بازیهای رایانه ای مفید و متناسب با سن خود استفاده می کنند دو تا سه سال زودتر از سایر کودکان مشابه خود تجربه روابط اجتماعی را درک می کنند.

این مدرس دانشگاه بازیهای رایانه ای نامناسب را نقطه مقابل بازیهای رایانه ای مفید ارزیابی کرد و گفت: برخی بازیها باعث ایجاد حس توهم آزادی در کودک و نوجوان شده و او را به انجام ناهنجاریهای اجتماعی تشویق می کنند.

وی نقش نهاد خانواده را در انتخاب بازیهای رایانه ای مناسب برای کودکان و نوجوانان کلیدی ارزیابی کرده و گفت: ایرانیان داخل و خارج از کشور باید به طبقه بندی بازیهای رایانه ای توجه ویژه داشته باشند و تنها بازیهایی را خریداری نمایند که متناسب با گروه سنی فرزندشان است.

دبیر کمیته فرهنگ اسلامی ایرانی در فضای دیجیتال استفاده بیش از حد از هر نوع بازی رایانه ای را امری مضموم قلمداد کرد و خاطرنشان ساخت: خانواده ها باید بر میزان استفاده کودکان و نوجوانان از بازیهای رایانه ای نظارت داشته باشند چرا که استفاده روزانه بیش از ده ساعت از بازیهای رایانه ای بیانگر اعتیاد کودکان و نوجوانان به بازیهای رایانه ای است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *