چه زمانی لکنت آغاز میشود


 برخی والدین با مشاهده ی کوچکترین تغییر در رفتار و گفتار کودکشان به ما مراجعه می کنند و برخی دیگر هم هنگامی مراجعه می کنند که کودک دارای لکنت شدید است . دسته ی اول والدینی هستند که آگاهی بالایی دارند و معمولا یک فرزند دارند و یا اینکه به علت مشکل صوت ، تولید ، یادگیری و … کودک  مراجعه می کنند و درمانگر متوجه ناروانی می شود معمولا زمانی که کودک شروع به گفتار می کند لکنت ندارد ولی به علت ترسیدن از عاملی دچار لکنت می شود و این عوامل در افراد متفاوتند ( مواردی از قبیل ترس از ارتفاع ، صدای بلند ، تاریکی و … ) . چون کودک زمینه ی ابتلا به لکنت را دارد به یک جرقه نیاز دارد ، از آنجایی که همه ی کودکان در محیط با ترس و تنش مواجه می شوند ولی فقط آنهایی که مستعد هستند به لکنت دچار می شوند . البته این به این معنی نیست که لکنت درمان شدنی نیست بلکه همانند کسی که مستعد دیابت است و با رعایت رژیم غذایی دچار آن نمی شود کودک لکنتی هم درمان می شود .

زمان شروع درمان و شدت و نوع لکنت در درمان تاثیر زیادی دارد . چند هفته پیش مراجعی داشتم که یک کودک چهارساله ی پسر بود . کودک به همراه مادرش آمده بود و وقتی آنها را به اتاق درمان راهنمایی کردم کودک از آمدن اجتناب کرد ولی مادر بدون هیچ کلامی کودک را بلند کرد و به اتاق درمان آورد . کودک در آغوش مادر دست و پا می زد و فریاد می کشید که او را متوجه پازل روی میز کردم و وارد ارزیابی شدم . کودک لکنتی بسیار شدید بود با فشار زیادی صحبت می کرد ، تکرارهایش در سطح هجا بود ، قفل شدگی شدید داشت و با تقلای زیادی صحبت می کرد . سابقه ی لکنت در فامیل داشتند ولی پدر و مادر نسبت فامیلی نداشتند . مادرش شاغل بود و کودک نزد مادر بزرگ و در محیط دوزبانه بود و خاله اش هم به او انگلیسی یاد می داد . کودک مادرش را به اسم صدا می زد و وابستگی شدیدی به پدرش داشت . پدرش دائم تماس می گرفت و تا پایان جلسه خود را به مرکز رساند . کودک نسبت به لکنتش آگاهی نداشت بسیار پرخاشگر بود و دائم فریاد می زد و فحش می داد . هنوز با شیشه شیر ، شیر می خورد و مادر بیان کرد که کودک مدت یک هفته است که این گونه شده و به علت این است که پدرش او را دعوا کرد چون پدرش را خیلی دوست دارد . پدرش در پایان جلسه رسید و در مقابل کودک پرسید : خب وضعیتش چطور است ؟ آیا خوب می شود ؟ چند جلسه نیاز دارد ؟ …
پس دادن مشاوره آنها را به روانپزشک ارجاع دادم ، چون مشکل روانی او الویت بیشتری داشت و احتمالا مدت زیادی برنامه های درمانی خواهد داشت . والدین این کودک باید بسیار سریع تر اقدام می کردند و مطمئنا والدین متوجه دوره ی ناروانی کودک نشده بودند و زمانی به ما مراجع کردند که لکنت او بسیار شدید بود و انتظار درمان سریع و کوتاه مدت داشتند !
در مقابل پارسال مادری دیگر با مشاهده ی اولین ناروانی های کودک پسر سه ساله اش مراجعه کرد و پس از سه ماه کودک بسیار روان شد و مرخص شد در طول این جلسات درمان بر محور بازی و دادن الگو هنگام نقش بازی کردن انجام می شد و کودک به خوبی ارتباط برقرار می کرد . کودک بعد از یک سال مراجعه کرد جهت مشکل در تولید /س/ و /ش/ ولی اثری از ناروانی گفتار نبود .
گاهی کودکانی که شروع به گفتن کلمات می کنند نمی توانند به طور کامل کلمه را بگویند و والدین اصرار دارند که کودک درست تولید کند . یا هنگامی که کودک شروع به جمله سازی می کند به علت دایره واژگانی کمی که دارد کلمات را تکرار می کند و والدین شروع به دادن الگوی صحیح می کنند . این جا است که می گویند لکنت از گوش والدین آغاز می شود . 
لکنت چیست ؟

صحبت کردن با مکث ، کشیده گویی ، تکرار صداها و… که با شنیدن این کلمه ممکن است به ذهن بیاید ولی این تعریف از نظر فرد لکنتی بسیار کوتاه و مختصر است زیرا تنها بخش قابل شنیدن را تا حدی توصیف می کند و بخش پیدای کوه یخ لکنت است که تنها ۱۰ % آن را تشکیل می دهد . ولی برای فرد دارای لکنت ، لکنت درواقع چیزی بیش از تکرار صداهاست .
لکنت عبارت است از ناکامی ، خجالت ، احساس گناه ، احساس حقارت ، پائین بودن عزت نفس و…
لکنت یعنی وقتی می خوهید بگوئید پیراشکی ، می گوئید کیک زیرا بیان واژه ی کیک راحت تر از پیراشکی است یا ممکن است به جای یک کیک دو تا بخرید چون گفتن دو از یک راحت تر است هرچند آنقدر گرسنه نباشید که هردو را بخورید .
لکنت یعنی اینکه ، اگرچه شایسته دریافت حقوق بیشتری هستید ولی از تمام دلایل قانع کننده استفاده می کنید تا تقاضای اضافه حقوق نکنید .
یعنی به آنچه که در اختیارتان می گذارند قانع باشید و اعتراض نکنید .
به خاطر ترس از لکنت با دوستانتان قرار ملاقات نگذارید .
یعنی استفاده از انواع شگردهای اجتنابی ، مانند آغازگرها ( می دانی ، می بینی ، خب ، بله و… ) و گفتن کلماتی که ربطی به مکالمه ندارند ، صرفا به این دلیل که بیانش آسان تر است .
لکنت یعنی این که مجبور هستید تا توصیه های احمقانه و بی فایده ای نظیر ” سخت نگیر ” ، ” نفس بکش و بعد صحبت کن ” ، ” آهسته صحبت کن ” و … را مدام از دیگران بشنوید .
یعنی اینکه می دانید دیگران وانمود می کنند که به حرفتان گوش می دهند ولی از نگاهشان می دانید چقدر مشتاق به پایان مکالمه اند .
لکنت احساس غریبی است که وقتی می دانید احتمالا به لکنت خواهید افتاد در وجودتان حس می کنید .
یعنی تمام حرف هایی که فردا می خواهید بزنید از قبل به درستی مرور می کنید ولی در موقعیت ادا آن به طور غیر ارادی به لکنت می افتید و… که بخش پنهان کوه یخ لکنت است که زیر آب است و ۹۰ % آن را تشکیل می دهد .
لکنت یک پدیده پیچده است که اگر یک عنصر آن برطرف شود بازهم برخواهد گشت .

 *** کتاب ” درمان کامل لکنت ” نوشته ی فیلیپ ج.روبتوس است . او یک مهندس کامپیوتر است که سالها از لکنت رنج می برد و با جستجو در کتاب های مختلف مربوط به درمان لکنت سرانجام توانست بر لکنتش غلبه کند و این کتاب حاصل کوشش های او در دستیابی به گفتار روان است که دکتر جمشید پوقریب آن را ترجمه کرده و در انتشارات رشد به چاپ رسیده است . 
یک ابزار جدید در درمان لکنت
تخمین زده شده است که بیش از سه میلیون آمریکائی لکنت دارند . لکنت در تمام سنین تاثیر به سزایی بر افراد دارد البته بیشتر در بچه های کوچک بین سنین ۶-۲ سال که مرحله ی رشد زبانی هستند رخ می دهد . در پسران لکنت زبان سه برابر دختران است .
لکنت یک احساس خجالت و ناامیدی بزرگ که می تواند مشکل ساز شود و تاثیر برشغل ، سطح درآمد ، زندگی اجتماعی ، عزت نفس و احساس خوب بودن داشته باشد .

یک ابزار جدید با عنوان Fluency Master ساخته شده که می تواند در کنترل لکنت زبان موثر باشد .

ابزار کنترل Fluency Master لکنت کوچک ، الکترونیکی ، قابل استفاده و شبیه سمعک است . این ابزار به راحتی در پشت گوش قرار می گیرد که می تواند به کنترل لکنت کمک کند و نیز در افزایش روانی کلام موثر است . سرعت و مقدار پیشرفت تولیدی در درمان لکنت اغلب با Fluency Master قابل نمایش است .    

دادن ابزار Fluency Master به فرد لکنتی در واقع مانند دادن عینک به فردی است که مشکل بینایی دارد .
اکنون Fluency Master توزیع می شود در چندین بیمارستان و اداره های کلینیکی در سراسر آمریکا  
آيا كودك شما لكنت زبان دارد؟
لكنت مانع جريان طبيعي و روان بودن صحبت انسان مي شود. همچنين به جز لكنت ، عوامل ديگري مثل ترس و هيجان مي توانند جريان صحبت روان و عادي فرد را مختل نمايند. همه ي ما گاهي كلمات يا بخشي از كلمه اي را تكرار مي كنيم و هيچ كس ، هميشه و در همه اوقات ، صحبت كاملاً روان و سليس ندارد . همه ي ما گاهي به هنگام صحبت كردن دچار مكث و تأمل ناخواسته مي شويم و يا كلمات و صداهاي زايدي را اضافه مي كنيم، بخش هاي كلمات را نادرست ادا مي كنيم ، جمله اي را تكرار كرده و آن را تصحيح مي كنيم و يا سعي مي كنيم دو كلمه را همزمان بيان كنيم و براي لحظاتي دچار مشكل و گيرزبان مي شويم. لذا كودك خردسال كه هنوز تلاش مي كند در تلفظ صداها و لغات مختلف و در ترتيب جملات ( جمله بندي ها ) مهارت پيدا كند و از فشار اجتماعي به هنگام صحبت كردن نهراسد . 
چگونگي نظريات كارشناسان گفتار درماني در مورد مشكل گويايي كودك
علائم هشدار دهنده
ليرز در درمان لكنت نيز موثر است
 نتايج پژوهشي نشان داد :
 ليزر مي تواند در درمان لكنت زبان موثر باشد. به گزارش واحد مركزي خبر , محققان دانشكده علوم توانبخشي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان در پژوهشي دريافتند در مقايسه بين شيوه ليزر درماني و پلاسبو گروه شاهد , ميزان بهبودي بيماراني كه لكنت زبان داشتند و با ليزر درمان شدند به طور چشمگيري بهبود يافتند.
اين بهبودي در جنبه هاي هماهنگي گفتار و تنفس , تعداد گيرها و كاهش سرعت گفتار كاملا مشخص و معنادار بود.
براساس اين پژوهش , كاهش اضطراب , تنش و تعديل انرژي بدن ناشي از ليزر درماني باعث كاهش لكنت مي شود.
درمان لكنت هميشه به عنوان يكي از معضلات گفتار درماني مطرح است و تاكنون درمانهاي متعددي نظير گفتار درماني , دارو درماني , هيپنوتيزم و طب سوزني براي درمان آنان در نظر گرفته شده اما هنوز نمي توان ادعا كرد كه اين شيوه ها درمانهاي قطعي و نهايي را فراهم مي كند
بهترین درمان در دوره ی اولیه ی لکنت است

محققان می گویند برای درمان لکنت تا جایی که امکان دارد باید سریع عمل شود و بهترین زمان درمان قبل از سن مدرسه است که بیشترین نتیجه را دارد و پس آن نسبتا اثر کمتری دارد . البته این نکته که تاخیر درمان خطر مواجه با اثرات جدی روانی و اجتماعی را برای کودکان دارد همیشه مورد بحث محققان بوده است .
حدود یک در هر ۲۰ کودک دچار لکنت می شود که معمولا بین سن دو تا چهار سالگی است.
۸۰% درصد کودکانی که لکنت دارند به صورت خود به خود درمان می شوند و این شک وجود داشت که درمانگر اثر مثبت دارد یا کودکان در هر صورت بطور طبیعی بهبود می یابند . که مطالعات اخیر ثابت کرد فعالیت درمانگر بسیار موثر است و روزنامه ی پزشکی بزیتانیا اثر مثبت درمان را برتر از بهبود طبیعی آن دانسته است .
روش درمانیlidcombe   دردانشگاه سیدنی محققان یک روش درمانی جدید
(lidcombe) را انجام دادند . این طرح درمانی
ویژه ی کودکان زیر ۷ سال است . در این آزمایش ۵۴ نفر شرکت کردند که بین سه تا شش سال بودند .
طبق بررسی هر کودک حداقل دارای ۲% تکرار در هجاها است . بعد از نه ماه انجام برنامه ی Lidcombe 77% لکنت زبانشان کاملا درمان شد و ۵۲% هم لکنتشان به ۱% تکرار در هجاها رسید .         
این وبلاگ جهت ارائه جدیدترین مقالات و ترجمه های علمی از مشکلات گفتاری و راهبردهای درمانی است . استفاده از مطالب فقط درصورت درج منبع بلامانع است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *