جمع آوری ۴ هزار گونه گیاهی

جمع آوري ۴هزار گونه گياهي از منابع مختلف کشور در دستور کار باغ گياه شناسي شرق کشور قرار گرفت.
مدير مرکز تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي با اعلام اين مطلب به خراسان رضوي گفت: در حال حاضر هزار و ۵۰۰ گونه گياهي در اين باغ نگهداري مي شود.
دکتر مهدي کريمي افزود: باغ گياه شناسي شمال شرق کشور يکي از ۷ باغ مصوب زيرمجموعه باغ گياه شناسي ملي ايران است که قدمت ۴۰ ساله دارد و بعد از باغ گياه شناسي نوشهر مازندران دومين باغ گياه شناسي کشور محسوب مي شود.وي يادآور شد: باغ گياه شناسي شمال شرق کشور از نظر تنوع گياهي بي نظيرترين باغ گياه شناسي خاورميانه است.

وي به اهداف تاسيس و راه اندازي باغ گياه شناسي در شمال شرق کشور اشاره کرد و گفت: حفظ منابع ژنتيکي گياهي و جانوري، پژوهش و آموزش و توسعه گردشگري با تاکيد بر اکوتوريسم از مهم ترين اهداف اين باغ گياه شناسي است.
وي افزود: براي تجهيز اين باغ تفاهم نامه اي بين مرکز تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي استان و شهرداري منعقد شده است.
مدير طرح باغ گياه شناسي شمال شرق کشور هم در اين باره به خراسان رضوي گفت: امروزه باغ هاي گياه شناسي از جاذبه هاي فرهنگي و اقتصادي هرشهر يا منطقه در سطح جهان است.مهندس ابوالفضل عباسپور افزود: معمولا اولويت هاي فرهنگي اقتصادي و ملي اين کشور در باغ هاي گياه شناسي نمود پيدا مي کند.
وي گفت: مبادلات منابع ژنتيکي در بخش گونه هاي گياهي سالانه در حدود ۵۰۰ ميليارد دلار در دنيا است.
وي افزود: براساس ماده ۱۰۴ برنامه پنجم توسعه که تاکيد بر صادرات غيرنفتي دارد صدور منابع ژنتيکي ممنوع است مگر به دستور وزارت جهاد کشاورزي و يا سازمان حفاظت از محيط باشد.مهندس عباسپور تصريح کرد: اهميت باغ هاي گياه شناسي در اين است که تنوع گياهي را حفظ مي کنيم.
وي ادامه داد: امروزه در باغ گياه شناسي مشهد بيش از ۲۰۰ نمونه ژنتيکي گل داوودي وجود دارد.
وي گفت: از ۸هزار گونه گياهي شناسايي شده در کشور هزار و ۵۰۰ گونه گياهي در خراسان رضوي وجود دارد.

دستاوردها
مدير مرکز تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي استان در ادامه اين گفت وگو گفت: در حال برنامه ريزي برگزاري جشنواره طب سنتي با توجه به ظرفيت باغ گياهان دارويي هستيم و با دانشگاه علوم پزشکي در حال مذاکره ايم که به طور مشترک اين جشنواره را برگزار کنيم.
کريمي افزود: برگزاري جشنواره گل هاي داوودي را هم با همکاري شهرداري و سازمان پارک ها در حال برنامه ريزي داريم.وي گفت: به دنبال توسعه کشت مکانيزه و صنعتي گياهان دارويي هستيم و با توجه به ظرفيتي که در گياهان دارويي داريم با بزرگ ترين صادرکنندگان گياهان دارويي از کشور ارتباط برقرار کرده ايم و گونه هايي که مورد توجه است را قلمه زده و تکثير مي کنيم تا به صورت انبوه براي صادرات اقدام کنيم و درباره درختان ميوه هم همين راه را دنبال مي کنيم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *