جشنواره گیاهان دارویی

معرفي نخستين جشنواره ملي و نمايشگاه گیاهان دارویی ، فرآورده‌های طبيعي و طب سنتي ايران

سرزمين ايران از نظر تنوع گياهي، به خصوص از منظر گياهان دارويي، جايگاه منحصر به فردي در جغرافياي گياهي جهان دارد. بر اساس نظر گياه‌شناسان و پژوهشگران علوم مرتبط منابع طبيعي، تعداد گونه‌هاي گياهي ايران در حدود ۸۰۰۰ گونه است و تحقيقات دانش‌پژوهان كشور نشان داده است كه از اين تعداد بيش از ۲۵۰۰ گونه داراي خواص دارويي، عطري، ادويه‌اي، آرايشي و بهداشتي، رنگ دهنده، طعم دهنده، مكمل غذايي، كنترل كننده حشرات و علف هرز و ساير موارد هستند. به‌علاوه، از تعداد كل گونه‌هاي شناخته شده، نزديك ۱۷۳۰ گونه به عنوان گياهان بومي ايران ( اندميك) مي‌باشند كه تنها در سرزمين ايران رويش كرده و به عنوان يك ظرفيت انحصاري در كشور محسوب مي‌شوند.

تاريخ طب ايران اسلامي، شاهد كوشش‌هاي غرورآفرين دانشمندان شهيري بوده كه تجربيات گرانقدر آن‌ها از ديرباز تاكنون در سراسر گيتي به فعاليت‌هاي علمي بشر الهام بخشيده است. بدليل وجود استعدادهای بالقوه و تنوع اقلیمی در کشور، بر ملت پاك نهاد اين مرز و بوم و مسئولین فرض است كه این ذخایر بجا مانده از نياكان و خاک پرگهر ایران را به عنوان ذخاير مفيد براي ملت بزرگ ايران زنده نگه دارند تا همواره در خاطر نسل‌هاي آينده باقي بماند. از طرف ديگر با توجه به رويكرد جهاني و ملي، حضور كليه ذينفعان در كنار هم يك وظيفه حاكميتي و مهم در دستيابي و مأموريت ستادهاي فناوري كشور است و تنها از طريق جشنواره‌ها و نمايشگاه‌ها بوده كه تعاملات و ديدارهاي چهره به چهره شكل مي‌گيرد.
در جهت حفظ این ارزش‌ها و ارتقاء آگاهی ملت عزیز و همچنین به منظور معرفي و قدرداني از تلاش‌هاي انجام شده پژوهشگران، زارعين، پزشكان، دانشجويان، صنعتگران، صادركنندگان، تولید‌کنندگان و دیگر دست اندرکاران و متخصصین در عرصه گیاهان دارویی، داروهاي گياهي، فرآورده‌هاي طبيعي و طب سنتي ايران، ستاد توسعه پژوهش و کاربرد گیاهان دارویی و طب ایراني نخستين جشنواره ملي و نمايشگاه گیاهان دارویی ، فرآورده‌های طبيعي و طب سنتي ايران را در تاريخ ۲۱ الي ۲۴ خرداد ماه ۱۳۹۱با شعار “همراه با طبيعت، همگام با سلامت” برگزار خواهد نمود. اين جشنواره و نمايشگاه می­تواند نگرش‌های علمی و تجاری از یک سو و از سوی دیگر استعدادهای بالقوه، تنوع اقلیمی کشور و سرمایه­گذاری­های انجام گرفته توسط بخش خصوصی و دولتی و نيز توجه برنامه­ریزان اقتصادی کشور را جلب نموده واین ارتباطات مردمی حرکت گسترده­ مجامع علمی را به سوی گسترش فرهنگ، تولید و مصرف گیاهان دارویی و ترويج استفاده از طب ایرانی بعنوان روش‌هاي مكمل در طب را در راستای جهاد اقتصادی هدایت نماید.
اين جشنواره و نمايشگاه، علاوه بر پر رنگ نمودن نگرش‌های علمی و تجاری و نيز ايجاد محيطي فعال و آموزنده، با جلب توجه برنامه‌ریزان اقتصادی، كارآفرينان و صاحبان صنايع در کشور فرصتي استثنائي براي فعالين عرصه گياهان دارويي و طب ايراني ايجاد خواهد نمود. مخاطبين اين جشنواره بطور اعم عموم مردم و به طور اخص شركت‌ها و موسسات دولتي و خصوصي و كليه پژوهشگران و صاحبان صنايع و كارآفرينان در عرصه گياهان دارويي و طب سنتي ايران هستند.

۱٫ معرفي و تقدير از برگزيدگان در زمينه هاي توليد، صادرات، كار آفريني، تجاري سازي طرح‌هاي پژوهشي، فرهنگ سازي، فرآوري، بسته بندي، ارتقاء كمي-كيفي فرآورده‌ها و احياء ميراث پزشكي و طب سنتي ايران.
۲٫ ارتقاء سطح دانش عمومي در زمينه كشت، اهلي كردن، استخراج مواد موثره، فرآوري، بسته بندي گياهان داروئي، طب سنتي و تهيه محصولات ارگانيك.
۳٫ توسعه صنعت گياهان داروئي، ارائه روشهاي نوين و آخرين دستاوردها و پيشرفتهاي حاصله در زمينه‌هاي مختلف گياهان دارويي و فرآورده‌هاي طبيعي.
۴٫ شناسايي ظرفيتهاي موجود در عرصه گياهان دارويي و طب ايراني و ارتقاي قابليتهاي عملي و تبديل آن به ثروت در راستاي جهاد اقتصادي.
۵٫ معرفي فرآورده هاي مكمل و روشهاي مختلف طب سنتي به طريق علمي و كاربردي.
۶٫ معرفي مواد آرايشي، بهداشتي، انواع عرقيات، انواع عطر و اسانس ومحصولات ارگانيك نظير زيتون، عسل، زرشك، عناب و زعفران به صورت بسته بندي ويژه و استاندارد.
۷٫ اطلاع رساني مصرف صحيح گياهان داروئي، احياء سنتها و باورهاي طب ايراني و آشنايي با گياه درماني و روش استفاده از گياهان در طب سنتي با نگرش سلامت محوري.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *