بوعلی سینا نماد همراهی دانش با اخلاق پزشکی است

همدان-بوعلی سینا پزشك حاذق و برجسته ایران زمین كه در مهد تاریخ و تمدن آرمیده است ، نماد همراهی دانش با اخلاق پزشكی است.

‘اكنون كه با عنایات و الطاف بیكران الهی در شرف پذیرفتن مسوولیت خطیر پزشكی قرار گرفته ام … من در برابر قرآن كریم به خداوند قادر متعال ، خدایی كه بر همه امور آگاه است و تمامی موجودات در قبضه قدرت اوست، سوگند یاد می كنم كه به احكام مقدس اسلام و حدود الهی با دیده احترام بنگرم ، از خیانت و تضییع حقوق بیماران به طور جدی پرهیز كنم ، نسبت به حفظ اسرار آنان جز در مواقع ایجاب ضرورت شرعی پایبندی كامل داشته باشم و خدا را در همه حال حاضر و ناظر شوون خود بدانم’.

روز اول شهریورماه ، به پاس بزرگداشت ابوعلی سینا ستاره پرفروغ عرصه طب در ایران ، روز پزشك نامیده شده است.

‘ ابوعلی حسین بن عبدالله ‘ معروف به ابن سینا ، پدرش از مردم بلخ و مادرش اهل بخارا بود. وی در سال ۳۷۰ هجری قمری در بخارا متولد شد و در همان جا نیز به كسب علم و دانش پرداخت.

ادبیات ، قرآن ، فقه و حساب را نزد پدر آموخت و سپس به آموختن هندسه ، نجوم، تعقیب علوم طبیعی ، مابعدالطبیعه و طب پرداخت.

ابن سینا پس از معالجه ‘نوح بن منصور’، پادشاه سامانی به دربار او راه یافت. در سن ۲۱سالگی شروع به تالیف كتب مختلف كرد و پس از چندی در سراسر ایران شهرت بسزایی یافت.

تعداد تالیفات او تا ۱۲۰ كتاب گفته شده كه بیشتر آنها به زبان عربی است و از آن جمله كتاب ‘شفا’ در فلسفه و حكمت، ‘قانون’ در طب و ‘اشارات’ شهرت جهانی دارد و بارها به زبان های مختلف ترجمه و در دانشگاه های جهان تدریس می شود.

معروف ترین اثر وی به زبان فارسی ، دانشنامه علائی است.

ابن سینا عمر خود را در راه كسب علم و دانش و تالیف كتب مختلف صرف كرد و لحظه ای از كار علمی فارغ نشد.

نشریه تاریخی « لایف استریم » كه به بررسی موضوعات تاریخی و فلسفی می پردازد به تازگی «ابوعلی سینا» فیلسوف و دانشمند ایرانی قرن دهم میلادی را به عنوان یكی از ۱۰ فیلسوف برتر تاریخ معرفی كرد.

این فیلسوفان بر اساس میزان تاثیری كه روی جریان فكری زمان خود و پس از آن گذاشته اند، و همچنین عمق دانش و میزان تسلط به دانش های مختلف زمانه خود انتخاب شده اند.

برخی از این متفكران تنها فیلسوف نبودند، بلكه مانند ارسطو و بوعلی سینا جزو دانشمندان نیز شناخته می شوند، زیرا نگاه آنان به دنیای پیرامون علمی نیز بوده است.

امروز همدان این شهر كهن ، با سابقه درخشان و فرهنگ غنی خود، مهد و جایگاه این دانشمند بزرگ است.

یكم شهریور ماه به مناسبت تولد این پزشك حاذق كه به همین مناسبت روز پزشك نامیده شده، روز همدان نیز نام گذاری شده است .

بوعلی سینا نماد بارزی از خدمات فرزندان و پرورش یافتگان این مرزو بوم است كه نام بردن از وی در جغرافیای جهان با موج احترام همراه است.

یك متخصص گوش و حلق و بینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این باره گفت: روز پزشك روز افرادی است كه ضامن سلامت جامعه و امنیـت روحی بیماران هستند و این روز مختص فرشتگان نجاتی است كه درد جسم را با روح بلند خود در سایه لطف الهی التیام می بخشند.

دكتر ‘سید علی اكبر میر عرب’ افزود: پزشكی و اخلاق، پیوندی مقدس و ناگسستنی است و پزشك در كنار اندیشیدن به سلامت انسان، اخلاق و كسب رضایت خدا را باید سر لوحه كارهای خود قرار بدهد.

وی اظهار داشت: پزشك همواره فضای زندگی فیزیكی را تلطیف می كند و روابط اجتماعی و زندگی فرهنگی را نیز یاری می رساند.

وی ادامه داد: نگاه تك بعدی و مادی به زندگی انسان، در برخی مواقع سلامتی این نعمت بزرگ الهی را به فراموشی سپرده ،و گاه انسانیت انسان را دستخوش فراموشی می كند.

یكی دیگر از پزشكان عمومی همدان نیز در این باره افزود: علم پزشكی در همه جای دنیا مدیون و مرهون علم بوعلی سینا است و منش وی به عنوان اخلاق و ریشه پزشكی مورد استفاده پزشكان است.

دكتر ‘پیمان رضایی’ افزود: به رغم اینكه علم پزشكی همراه با پیشرفت تكنولوژی و دستیابی به كشفیات جدید، پیشرفت های زیادی داشته است ولی همواره آثار به جا مانده از این دانشمند بزرگ در مراكز بزرگ علمی دنیا مورد استفاده است.

وی با بیان اینكه درمان اصلی در روش ابن سینا، درمان گیاهی بود اضافه كرد: گرفتن شرح حال از بیمار، از اصول اصلی درمان های این حكیم بزرگ بود كه امروزه در كشورهای غربی گرفتن شرح حال مناسب از بیماران به عنوان ۹۰ درصد از درمان ها محسوب می شود.

وی بیان كرد: نیك خلقی، بردباری، بیم و امید پزشكی و اخلاق پزشكی از جمله خصوصیات یك پزشك برجسته است.

وی ادامه داد: بیشترین میزان مشكلات پزشكان در ایران مربوط به نظام ارجاع است كه در آمار اعلام شده ۱۰ درصد از بیماران در هنگام درمان به پزشك عمومی و ۹۰ درصد مستقیم به پزشك متخصص مراجعه می كنند بدون اینكه بر مشكل اصلی خود واقف باشند.

وی افزود: نبود اعتماد به پزشك معالج از سوی بیماران،خود درمانی و پایین بودن دستمزد پزشكان در برخی موارد پزشكی و درمان ها و كمرنگ شدن جایگاه پزشك در جامعه از جمله مشكلات پزشكان در كشور است.

یكی دیگر از پزشكان همدانی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اجرای طرح پزشك خانواده از جمله مواردی است كه می تواند نظام ارجاع را بهبود بخشیده و درآمد پزشكان عمومی را تا حدودی سامان بخشد.

‘محمد كرجی’ افزود:علم پزشكی در كشورمان پیشرفت قابل توجهی داشته، و امروزه ایران یكی از كشورهای برجسته در منطقه است.

وی ادامه داد:یك پزشك حاذق فردی است كه اخلاق و علم را با یكدیگر داشته باشد تا بتواند در كنار درمان، اعتماد بیمار خود را نیز جلب كند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *