بشویید و بخورید

با سپری شدن زمستان و فرارسیدن فصل بهار و هوای دلپذیر آن، میوه‌های زمستانی نیز از دور خارج می‌شوند و کم‌کم سر و کله میوه‌های بهاری پیدا می‌شود؛ اما تا رسیده شدن میوه‌هایی چون انواع آلوها، زردآلو و گیلاس که بعضا در اوایل تابستان بیشتر و بهتر یافت می‌شوند، چغاله بادام، توت‌فرنگی و نوبرانه گوجه سبز به‌وفور در میوه فروشی‌ها و روی چرخ‌دستی‌ها به فروش می‌رسند.

این میوه‌ها به‌ویژه گوجه سبز و چغاله بادام طرفداران زیادی دارد و چه‌بسا بعضی‌ها با خواندن این سطرها دهانشان آب بیفتد! اما در این میان باید به چند نکته در ارتباط با این قبیل میوه‌ها توجه داشت: به‌دلیل اینکه همواره امکان آن می‌رود که این میوه‌ها از درخت‌های سم‌پاشی شده چیده شده باشند، حتما آنها را پیش از مصرف به‌خوبی با آب بشویید. به‌واسطه رعایت نکردن این مسئله، هرساله بیماری‌های روده‌ای و انواع مسمومیت‌ها در این فصل شایع می‌شود.

به هر روی در این‌باره باید به کودکان و دانش‌آموزان هشدارهای ضروری را داد، به‌ویژه درمورد فروشنده‌هایی که نزدیک مدرسه‌ها روی چرخ دستی چغاله‌بادام و گوجه سبز می‌فروشند. این فروشنده‌ها برای تازه ماندن و نرم‌شدن چغاله‌ها، روی آنها مرتب آب می‌پاشند. گذشته از آنکه در بهداشتی بودن آبی که روی چغاله‌ها ریخته می‌شود، تردید هست، این کار هیچ‌گاه ما را از شستن چغاله‌ها بی‌نیاز نمی‌سازد. اما درخصوص گوجه‌سبز، آن را نیز باید خوب با آب شست و علاوه بر آن باید کودکان را از خوردن آن با هسته نهی کرد؛ زیرا هضم آن را با مشکل روبه‌رو می‌سازد و باعث دل‌پیچه و دل‌درد می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *